یادداشت

ارتش اسرائیل عامل اصلی کشته‌شدگان ۷ اکتبر؟

روزنامه هاآرتص چند روز پیش در گزارش جنجالی به مسئله بسیارحساسی پرداخت که تاکنون به‌صورت رسمی در هیچ‌یک از رسانه‌ها و نهادهای اسرائیلی به آن اشاره‌نشده است، دستورالعمل هانیبال! پروتکلی که ارتش اسرائیل آن را در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ برای جلوگیری از گروگان‌گیری اجرا کرد، اما به‌قیمت جان شهروندان خود.

در گزارش هاآرتص به این اشاره‌شده که از حوالی ۷ صبح روز هفتم اکتبر که رزمندگان حماس وارد پادگان‌های مرزی غزه و برخی از محله‌های مسکونی اسرائیلی شدند، ارتش اسرائیل تنها پس از ۴۰ دقیقه دستورالعمل هانیبال را اجرا کرد، از حمله پهپادی به پادگان‌های خودی که نیروهای حماس برای گروگان‌گیری توانسته بودند وارد آن شوند، تا دستور شلیک به‌سمت هر وسیله‌ای که درحال بازگشت به سمت غزه است.

هاآرتص اسناد و گزارش‌های موجود از آن روز را با افسران رده بالای اسرائیل (بدون‌بردن نام اشخاص) به اشتراک گذاشته و گزارش‌ها را تأیید کرده است، آن‌ها در این مصاحبه گفته‌اند که در آن زمان از ۷ اکتبر برای همه مشخص بود که شلیک به‌سمت هر وسیله‌ای که درحال بازگشت به غزه است به‌قیمت جان گروگان‌های اسرائیلی منجر خواهد شد، با این‌حال این دستورالعمل اجرا می‌شد.

گزارش هاآرتص از ارائه آمار و ارقام‌ تلفات حاصل از سیاست شلیک به خودی (معروف به دستورالعمل هانیبال) برای جلوگیری از امتیازداشتن گروگان اسرائیلی توسط حماس، خودداری کرده است، با این‌حال در یک مورد اشاره‌شده که حماس ۱۴ گروگان اسرائیلی را در خانه‌ای از شهرک بئیری اسرائیل (نزدیک مرز شرقی نوار غزه) جمع‌آوری کرده بود که ارتش اسرائیل با حمله به آن ۱۳ تن از گروگان‌‌های اسرائیلی را از بین می‌برد.

در ادامه دستورهای دیگری از جمله اجرای حداکثری آتش توپ‌خانه‌ای (بدون‌نیاز به شناسایی هدف) برروی محورهای عقب‌نشینی نیروهای حماس که حامل گروگان‌ها بوده‌اند، صادر شده‌است. هم‌چنین پس از گذشت چندین ساعت از عملیات حماس در یک‌دستور دیگر به نیروهای اسرائیلی گفته‌شده به سمت هر شخصی که درحال نزدیک‌شدن به مرز است شلیک کنند؛ موردی که دوباره سوال‌های بسیاری از جمله احتمال شلیک به گروگان‌های فراری به سمت مناطق خودی توسط ارتش اسرائیل برانگیخته است.

پی‌نوشت: طبق گزارش قبلی اسرائیل، در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات طوفان‌الاقصی منجر به کشته‌شدن ۱۱۳۹ نفر (۳۷۳ تن نظامی و ۷۶۴ تن غیرنظامی) شده و حماس توانست ۲۵۱ تن را هم اسیر کند، از همان ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی بسیاری به قضیه آتش خودی اسرائیل در آن روز اشاره کرده بودند. با این وجود در همان گزارش‌ها به‌نوعی به مخاطب القا شده بود که این تبادل آتش‌ها حاصل اشتباهات و ذات جنگ است و خبری از هدفمند بودن این آتش‌ها نیست. عموما درک صحیحی از ذهنیت صهیونیستی و خوی وحشیانه این جماعت وجود ندارد، آن‌ها به هم‌نوعان خود هم رحم نکرده‌اند و کشته‌شدن هزاران فلسطینی قرار نیست ذره‌ای در سیاست‌های این رژیم آپارتاید تغییری ایجاد کند.

نویسنده
تاریخ انتشار