یادداشت
رونمایی روسیه از سیستم هدایت جدید پهپادهای FPV

آیا پهپادهای FPV انتحاری دیگر نیازی به اپراتور ندارند؟

پهپادهای FPV در جنگ روسیه و اکراین

اخیرا منابع اوکراینی خبر دادند نیروهای روسیه به تازگی از پهپاد‌های انتحاری FPV که نیازی به اپراتور ندارند و خودکار عملیات می‌کنند استفاده کرده است، گرچه آنها نمونه اولیه هستند و نیاز به تکامل بیشتر دارند.

اما طبق گفته آنها، این پهپادهای انتحاری FPV که از دید تصویرساز فروسرخ بهره می‌برند از سیستم‌های تشخیص و اکتساب خودکار هدف به شکل بصری استفاده می‌کنند به این معنی که پهپاد FPV دیگر نیازی به هدایت اپراتور انسان ندارد، این پهپادها کافی است با یک گیرنده GNSS خود را به مکان از پیش تعریف شده برسانند و سپس به شکل خودکار به دنبال هدف مورد نظر باشند.

اولین ضعف پهپادهای انتحاری FPV معمولی که نیاز به اپراتور دارند، برد کم‌ آنها در ارتفاع پایین به علت محدودیت برد رادیویی است، به این صورت که اپراتور مجبور بود تا حد خطرناکی به نیروهای دشمن جهت عملکرد بهتر پهپاد انتحاری FPV در ارتفاع بسیار کم و داشتن تصاویر ارسالی با کیفیت بهتر و نویز کمتر نزدیک شود.

دومین ضعف این پهپادها به علت آنکه ذاتا از نوع کوادکوپتر‌های تجاری هستند، مسئله اخلال رادیویی آسان‌تر برروی آنها و قطع ارتباط با اپراتور نسبت به پهپادهای نظامی می‌باشد.

هدایتگر پهپاد انتحاری در باخموت
هدایتگر پهپاد انتحاری در حال هدایت پهپاد در جبهه باخموت - منبع WSJ

اکنون از آنجایی کلا اپراتور از معادله هدایت کوادکوپتر انتحاری حذف شده، تنها محدودیت این پهپادهای انتحاری توان باطری آنها می‌باشد و مسئله‌های دیگر همچون محدودیت برد رادیویی و اخلال رادیویی آسان برروی آنها مطرح نیست.

موضوع جایی ترسناک می‌شود که هردو طرف روسیه و اوکراین برروی استفاده از سیستم‌های جمینگ رادیویی برای مقابله با خطرات ریزپرنده‌ها رفته‌اند، این درحالی است که اکنون اخلال برروی ارتباط رادیویی اصلا راهکار مناسب چنین نوع سیستم هدایت پهپادی نیست و به نظر رفته رفته اوضاع برای ادوات زرهی جهت دفاع در برابر FPVها سخت‌تر خواهد شد.

شاید این موضوع برما القا شود که اولین پهپادها مبتی بر هوش مصنوعی "ساده و سطح پایین" وارد جنگ‌های مدرن شده‌اند، پهپادهایی که به شکل خودکار با ابزارهای سنجشی جهت اجرای الگورتیم‌های پردازش تصویر هدف را کشف و منهدم می‌کنند، این موضوع قطعا جای بحث دارد، اینکه این پهپادها می‌توانند در یک میدان نبرد دوست را از دشمن به شکل بصری تشخیص دهند نیز یک مسئله بزرگ است و به احتمال بسیار مورد جنگ اوکراین فاقد این سطح از توانایی باشد و در نتیجه این نوع پهپادهای مبتی بر الگورتیم‌های خودکار محدودیت استفاده در منطقه‌ای که شامل ادوات نیروهای دوست و دشمن است را دارند و فقط باید شامل عملیات در مناطق کاملا تحت کنترل دشمن باشند.

پهپادهای انتحاری مجهز به محموله انفجاری در جنگ اکراین-روسیه

با اینکه موضوع ما درمورد FPV‌های انتحاری خودکار است، اما توجه کنید که در بخش پهپادهای انتحاری بزرگتر مانند خانواده شاهد-136 و خانواده شاهد-238، این نوع هدایت و اکتساب هدف خودکار(بدون نیاز به اپراتور) در فاز ترمینال و نهایی با استفاده از پردازش تصاویر/داده به دست آمده از سیکر‌ تصویرساز فروسرخ یا رادار موج میلی‌متری، سال‌هاست که در صنایع دفاعی کشور محقق شده است.

گرچه استفاده از این نوع کوادکوپتر‌ها با این نوع سیستم‌های هدایتی در جنگ مدرن تازه جای پای خود را باز می‌کند، در بخش عملیات‌های ترور و خرابکاری، اسرائیل علیه کشورمان بارها از این نوع کوادکوپتر‌ها که نیازی به اپراتور ندارند استفاده کرده است، در نتیجه مسئولان بهتر از ما از خطرات آنها آگاهند و امید است که تلاش گسترده‌ای جهت توسعه آنها در بخش آفندی صورت گیرد(از آنجایی که در این زمینه نیز ما تجربه بالایی داریم و قبلا به موفقیت‌های چشمگیر دست یافته‌ایم) و در بخش پدافندی که چالش جنگ‌های مدرن هستند نیز توجه و هزینه چند برابر برای یافتن پاسخ مناسب در نظر گرفته شود.

تاریخ انتشار