یادداشت

آمریکا سپر بلای اسرائیل در مقابل پاسخ مقاومت؟!

واشنگتن پست روز پنجشنبه ۱۱ مرداد به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد که ایالات متحده در واکنش به تشدید تنش ها در منطقه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده نظامی حزب الله در بیروت، حداقل دوازده ناو جنگی را در خاورمیانه مستقر کرده است. بر اساس این گزارش، ناوشکن‌ها هم در خلیج فارس و هم در شرق مدیترانه نزدیک به سواحل سرزمین‌های اشغالی مستقر شده‌اند. ایالات متحده همچنین ناوهای جنگی خود را از دریای سرخ هدایت کرده است، جایی که با حملات موشکی و پهپادی حوثی ها در یمن برای محافظت از کشتی های تجاری و حمایت از اسرائیل مبارزه می‌کند.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از «همه طرف‌ها» خواست تا تشدید اقدامات خود را متوقف کنند، پیامی که در پی کشتار شکر و هنیه به اسرائیل تعبیر شد. وقتی از بلینکن پرسیده شد که آیا ایالات متحده یک «چک سفید» برای عملیات در خاورمیانه به اسرائیل داده است؟ بلینکن پاسخ داد: «مسیر کنونی درگیری بیشتر، خشونت بیشتر، رنج بیشتر و ناامنی بیشتر است. شکستن این چرخه حیاتی است، با شروع آتش بس در غزه».

مدیترانه: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده درباره موقعیت ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده در خاورمیانه، در حال حاضر ناو آبی-خاکی USS Wasp در نزدیکی یونان در مدیترانه حضور دارد. این ناو به دو ناو آبی-خاکی USS New York و USS Oak Hill در شرق مدیترانه خواهد پیوست. در مجموع این سه ناو حامل بالگرد‌های AH-1Z وایپر و V-22 آسپری و جنگنده عمود پرواز AV-8B همچنین لندینگ کرفت‌ها و خودرو‌های زرهی هستند. به‌طور کلی شاهد حضور چندهزار سرباز آمریکایی به همراه پشتیبانی هوایی در شرق مدیترانه هستیم.

خلیج فارس: ناوگروه ضربت تئودور روزولت شامل ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt حامل جنگنده‌های F/A-18F و F/A-18E و EA-18G ،آواکس E-2D ،هواپیمای ترابری C-2A و بالگرد MH-60 سی‌هاوک است. رزم‌ناو USS Lake Erie و ناوشکن‌های USS John S. McCain و USS Halsey و USS Daniel Inouye از کلاس آرلی برک این ناو را همراهی می‌کنند. در شرایط فعلی حضور این ناوگروه در خلیج فارس گرچه اقدامی تهدید‌آمیز محسوب می‌شود. اما در واقعیت میدان نبرد قرار داشتن این ناوگروه در برد پدافند ساحلی ایران احتمال قصد برای اقدام تهاجمی ضد ایران را کاهش می‌دهد.

  • بالگرد تهاجمی وایپر و ناو تهاجمی آبی-خاکی USS Wasp در مسیر حرکت از غرب به شرق مدیترانه
    بالگرد تهاجمی وایپر و ناو تهاجمی آبی-خاکی USS Wasp در مسیر حرکت از غرب به شرق مدیترانه
  • ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt از کلاس نیمیتز
    ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt از کلاس نیمیتز
  • ناوشکن USS Daniel Inouye از کلاس آرلی برک
    ناوشکن USS Daniel Inouye از کلاس آرلی برک

    در حال حاضر علاوه بر این ناوگان، مثل عملیات وعده صادق ناوشکن‌های دیگری از نیروی دریایی آمریکا در شمال دریای سرخ و شرق دریای مدیترانه برای ایجاد چتر پدافندی بر فراز سرزمین‌های اشغالی برای دفاع از رژیم صهیونیستی دربرابر پاسخ محتمل مقاومت به ترور دو فرمانده ارشد خود مستقر خواهند شد. در عملیات وعده صادق سامانه‌های پدافندی ایالات متحده در عراق همچنین جنگنده‌های این کشور به همراه جنگنده‌های نیروی هوایی دو کشور دیگر از ناتو و همچنین چتر پدافندی ناوشکن‌های این کشور به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداختند. ناوشکن‌های کلاس آرلی برک با استفاده از موشک پدافندی گران قیمت SM-3IB که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک با برد بین هزار تا سه‌هزار کیلومتر را دارد تلاش در دفع موشک‌های بالستیک ایران کرد که ناموفق بود.

    طبق گفته ارتش اسرائیل در عملیات وعده صادق پس شلیک هشت موشک‌ پدافندی SM-3 بلاک IB توسط ناوشکن‌های آمریکا تنها دو موشک بالستیک ایرانی رهگیری شده است که نرخ موفقیت را تنها به ۲۵ درصد می‌رساند که قابل قبول نیست. فرمانده نیروی دریایی آمریکا کارلوس دل تورو در جلسه بودجه کنگره اظهار داشت: من واقعا معتقدم که موشک SM-3IB با توجه به عملیاتی که در دفاع از اسرائیل انجام شد، در آینده در تعداد بیشتری مورد نیاز خواهند بود.

    یک روز قبل، بلینکن مکالمات تلفنی با رهبران سراسر خاورمیانه انجام داده و تلاش کرده است تا روند آتش‌بس را نجات دهد و از اقدامات تلافی جویانه ایران و حزب‌الله نسبت به ترورها جلوگیری کند. به گفته منابع اسرائیلی، این رژیم پس از ترور اخیر از طریق واسطه‌های غربی و منطقه‌ای به حزب الله هشدار جدی داده است مبنی بر اینکه هرگونه حمله گسترده به غیرنظامیان اسرائیلی منجر به جنگ خواهد شد و رژیم صهیونیستی قصد دارد رزمندگان را به جای زیرساخت‌های پشتیبانی رزمی هدف قرار دهد. اسرائیل از حزب الله خواست تا تمرکز مشابهی را اتخاذ کند.

     

    موشک پدافندی SM-3 بلاک IB
    تاریخ انتشار