مقاله

تراژدی موساد، ترور صدام با موشک ضدزره

در نیمه شب گرم دهم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ دقیقا راس ساعت ۱:۳۷ دقیقه، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ترور شد. متهم ردیف اول در ترور هنیه موشک ضد زره سری اسپایک تولید صنایع رافائل اسرائیل بود، اما آیا این اولین باری بود که صهیونیست‌ها با استفاده از موشک ضد زره که در واقع برای هدف قرار دادن وسائط زرهی مانند تانک‌ها و نفربر‌ها به کار میرود دست به ترور می‌زدند!؟ برای دانستن این سوال باید تاریخ را به عقب برگردیم. در دوم آگوست سال ۱۹۹۰ (۱۱ مرداد ماه ۱۳۶۹) ارتش بعث عراق به کویت حمله کرد وفقط ۱۳ ساعت کافی بود که این کشور به صورت کامل به اشغال ارتش بعث عراق دربیاید، چند ماه بعد در ۱۷ ژانویه سال ۱۹۹۱ (۲۷ دیماه ۱۳۶۹) صدام حسین دیکتاتور سابق عراق که خود را در آستانه جنگ تمام عیار با یک ائتلاف بین المللی شامل ارتش‌های ۴۳ کشور به رهبری آمریکا می‌دید اقدام به شلیک موشک بالستیک الحسین (نمونه اصلاح شده موشک بالستیک اسکاد بی تولید شوروی سابق که برد آن از ۳۰۰ کیلومتر به ۶۵۰ کیلومتر افزایش یافته بود) به سمت تل‌آویو کرد. ظرف یک ماه و شش روز بعد صدام ۴۲ موشک بالستیک را روانه سرزمین‌های اشغالی کرد، اما هدف صدام از حمله به اسرائیل چه بود!

موشک بالستیک الحسین

در واقع صدام دو هدف را دنبال میکرد، اول اینکه او مطمئن بود اسرائیل در پاسخ به حملات موشکی دست به عملیات تلافی جویانه خواهد زد و نیروی هوایی این رژیم به اهدافی در عراق حمله میکند، بدین ترتیب عراق ۱۷ کشور مسلمان به ویژه ۸ کشور عربی را قانع خواهد کرد از ائتلاف بین المللی ضد او خارج شوند و ایران را تحت فشار قرار می‌دهد تا به نفع عراق وارد جنگ با آمریکا شود. اما ملک حسین الهاشمی پادشاه اردن با همراهی آمریکا موفق شدند مقامات اسرائیل را قانع کنند تا به حملات موشکی صدام پاسخ ندهند، صدام حتی اقدام به شلیک موشک با کلاهک حاوی گچ به سمت تل‌آویو کرد که انفجار اولیه این کلاهک حاوی گچ باعث وحشت صهیونیست‌ها شد، آنها فکر میکردند صدام از سلاح شیمیایی بر ضد اسرائیل استفاده کرده است. در جریان حملات موشکی صدام به اسرائیل که عمدتا شهر تل‌آویو و بندر حیفا را هدف قرار می‌داد ۲ نفر به شکل مستقیم و بین ۱۱ تا ۷۴ نفر به شکل غیر مستقیم(استفاده نادرست از ماسک ضد گاز، حملات عصبی و استفاده نادرست از آمپول ضد شیمیایی آتروپین) کشته شدند. در نهایت اما ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا موفق شدند ظرف مدت کوتاهی ارتش عراق را از کویت بیرون کنند و ضربه سختی به ارتش بعث عراق و زیر ساخت‌های این کشور وارد کنند.
 

نتیجه حمله موشکی صدام به سرزمین‌های اشغالی

کمی بعد و در سال ۱۹۹۲ میلادی صهیونیست‌ها که از صنعت موشکی، شیمیایی و هسته‌ای عراق وحشت داشتند و همچنین برای انتقام از صدام برای حملات موشکی که به اسرائیل انجام داده بود، دست به طراحی عملیات ترور صدام زدند. ایهود باراک رئیس ستاد ارتش موفق شد اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل را قانع کند که طرح ترور صدام حسین را تایید کند این اولین بار بود که صهیونیست‌ها قصد داشتند رهبر یک کشور را ترور کنند. اسم این عملیات برامبل بوش گذاشته شد(نوعی تمشک وحشی که در فلسطین اشغالی میروید) اسحاق رابین یک تیم زبده را به رهبری امیرام لوین را مسئول طراحی عملیات ترور کرد. ترور صدام در کاخ به دلیل فضای فوق امنیتی عملا امکان پذیر نبود، زمانی هم که صدام از کاخ خود خارج میشد به شدت مورد حفاظت قرار میگرفت و این یعنی ترور صدام در شهر بغداد نیز امکان پذیر نبود، بنابراین امیرام لوین و تیمش طرح‌های مختلفی مانند سقوط عمدی جنگنده یا ماهواره را بررسی کردند که زمانی صدام برای بازدید آنها رفت بمب جاگذاری شده در لاشه جنگنده یا ماهواره از راه دور منفجر کنند و صدام را بکشند. از طرح‌های دیگر مطرح شده جاگذاری بمب در یک بنای یاد بود را میتوان نام برد که در هنگام بازدید صدام منفجر شود، یا تجهیز یک استودیو تلوزیونی در عراق از طریق یک شرکت اروپایی که مواد منفجره در آن جاسازی شود و زمانی که صدام برای سخنرانی به آنجا رفت منفجر شود. اما یک چالش عمده همه این طرح‌ را زیر سوال میبرد، بدل‌های صدام. دقیقا مشخص نبود که آیا خود صدام برای بازدید جنگنده سقوط کرده یا بازدید از بنای یادبود حاضر میشود یا بدل‌های او.

تیم امیرام لوین تحقیقات گسترده‌ای بر روی رفتار، عادات و علاقه‌مندی‌های صدام انجام دادند و حین تحقیقات متوجه بیماری خیر‌الله طلفاح دایی و پدر زن صدام شدند. خیرالله طلفاح نقش بسزایی در زندگی صدام داشت و در واقع او بود که سرپرستی صدام را پس از مرگ پدر بعهده گرفته بود و صدام در خانه دایی خود بزرگ شده بود، طلفاح تاثیرات عمده‌ای بر شخصیت صدام گذاشته بود، اگر طلفاح میمرد قطعا شخص صدام در مراسم تدفین وی شرکت میکرد، از طرف دیگر قبرستان خانوادگی صدام در شهر تکریت فضای مناسبی را برای ترور فراهم میکرد. صهیونیست‌ها به دقت رفتار طلفاح که در کشور اردن برای درمان به سر میبرد تحت نظر داشتند و همزمان در حال طرح ریزی نحوه اجرای عملیات ترور بودند، اما طرح ریزی عملیات مدت زیادی زمان برد و قبل از آماده شدن اسرائیلی‌ها برای اجرای عملیات او مرد و فرصت ترور صدام از دست رفت. پس از مرگ طلفاح موساد به دنبال افراد تاثیر گذار در زندگی صدام گشت، کسی که صدام به او علاقه قلبی داشته باشد و بعد از مرگ وی شخصا برای مراسم تدفین در قبرستان تکریت حاضر شود. هدف بعدی برزان تکریتی بردار ناتنی صدام بود و در آن ایام سفیر عراق در سازمان ملل بود‌. قرار بود برزان تکریتی به صورت بیولوژیکی هدف ترور قرار بگیرد، همزمان تیمی از کماندوهای نخبه سایرت متکل با شکل و ظاهر نظامیان عراق با بالگرد از طریق آسمان اردن به عراق منتقل شوند و با خودروهای شبیه به نمونه‌های مورد استفاده ارتش عراق عازم قبرستان تکریت شوند و زمانی که صدام برای مراسم تدفین در قبرستان تکریت حضور میابد به وسیله موشک ضد زره تموز ترور شود.(روزنامه عبری باماهانه ارتش رژیم صهیونیستی اولین بار سال ۲۰۱۱ استفاده از موشک تموز را تایید کرد.) موشک تموز اولین تلاش اسراییل برای تولید موشک ضد زره هدایت تلوزیونی بود که طراحی آن در دهه ۷۰ میلادی در شرکت رافائل آغاز شد. موشک تموز از نفربرهای اصلاح‌شده M113 پرتاب می‌شد و در اولین نمونه‌ ۸ کیلومتر برد داشت. این موشک در واقع پدربزرگ موشک ضدزره Spike NLOS می‌باشد.

تصویری کمیاب از آزمایش موشک تموز در صحرای نگب

بدین منظور ماکت گورستان تکریت در صحرای نگب برای تمرین ساخته میشود و نیروهای نخبه سایرت متکل شروع به تمرین در منطقه میکنند. همچنین قرار بود ۴۸ ساعت قبل از عملیات با حضور ایهود باراک مانور نهایی عملیات برامبل بوش انجام شود، گروهی از نیروهای ستادی سایرت متکل نقش صدام و هیئت همراه را بازی کنند و در ماکت شبیه سازی شده گورستان حضور پیدا کنند، سپس ماکت صدام را در محل گورستان قراردهند و تیم هجومی با شلیک دوتیر موشک ماکت صدام را هدف قرار دهد. اما دقیقا زمانی که نیروهای ستادی سایرت متکل در محل شبیه ساز گورستان حضور داشتند فرمان حمله به صورت اشتباه صادر شد و در نتیجه به دلیل اصابت موشک ۵ نفر کشته و ۵ نفر دیگر مجروح میشوند. نکته جالب اما زنده ماندن کسی بود که در نقش صدام در این تمرین حضور داشت، از دو موشک شلیک شده یکی به خطا رفت و دیگری درست وسط نیروهای ستادی سایرت متکل که قرار بود نقش اطرافیان صدام را بازی کنند اصابت کرده بود. به دنبال این اشتباه عملیات لغو شد و چندین تن بازداشت شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد در حین یک تمرین نظامی ۵ تن از پرسنل کشته شده‌اند. کمی بعد و زمانی که قرار بود ایهود باراک نخست وزیر اسرائیل شود بخشی از عملیات سر از روزنامه‌ها درآورد مخصوصا زمانی که دونفر از مجروحین شهادت دادند ایهود باراک به کمک مجروحین این حادثه نرفته بود. برای اولین و پس از دستگیری صدام این ماجرا توسط روزنامه افشا شد.

  • روزنامه عبری باهانامه رژیم صهیونیستی
    روزنامه عبری باهانامه رژیم صهیونیستی
  • امیرام لوین
    امیرام لوین
  • بنای یادبود ۵ تن از کشته شدگان ارتش اسرائیل در جریان تمرینات عملیات برامبل بوش
    بنای یادبود ۵ تن از کشته شدگان ارتش اسرائیل در جریان تمرینات عملیات برامبل بوش
  • به ترتیب از راست یاسر عرفات، کلینتون رییس جمهور ایالات متحده و اسحاق رابین نخست وزیر رژیم صهیونیستی
    به ترتیب از راست یاسر عرفات، کلینتون رییس جمهور ایالات متحده و اسحاق رابین نخست وزیر رژیم صهیونیستی
  • ایهود باراک
    ایهود باراک
    نویسنده
    تاریخ انتشار