یادداشت

فرماندهی شمالی رژیم صهیونیستی

️فرماندهی شمالی نیروی زمینی رژیم‌صهیونیستی، همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه‌اش حراست از مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، در جوار کشورهای لبنان و سوریه است. می‌توان گفت فرماندهی شمالی، در لبه جلو منطقه نبرد دربرابر حزب‌الله است. این فرماندهی از چهار لشکر تشکیل شده که عبارت‌اند از: لشکر ۳۶، لشکر ۹۱، لشکر ۱۴۶ و لشکر ۲۱۰. درادامه، طی سلسله پست‌هایی لشکرهای این فرماندهی به‌طور خلاصه معرفی می‌شوند.
 

️لشکر ۳۶ که با نام "گائاش" نیز خوانده می‌شود؛ از نیروهای وظیفه استفاده می‌کند. این لشکر شامل تیپ‌های پیاده، زرهی، توپ‌خانه و لجستیک است. نکته مهم این لشکر این است که تیپ مشهور پیاده گولانی، زیر مجموعه آن است. تیپ‌های زرهی این لشکر از تانک‌های مرکاوا مارک۴ و تیپ‌ توپ‌خانه آن از هویتزرهای M-109 دوهِر و راکت‌اندازهای M270 بهره می‌برند. این لشکر به نسبت سایر لشکر‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، تاکنون کمتر در صحنه درگیری‌های اخیر با حزب‌الله بوده‌است و از تیپ‌های آن در جنگ غزه استفاده شد.
تیپ‌های مهم لشکر ۳۶:


تیپ پیاده یکم "گولانی"
تیپ پیاده ششم "اِتزیونی"
تیپ زرهی هفتم "سار می-گولان"
تیپ زرهی ۱۸۸ "باراک"
تیپ توپ‌خانه‌ای ۲۸۲ "گولان"
 

️لشکر ۲۱۰ به نام "ها-باشان" یا "باشان" نیز شناخته می‌شود. محدوده عملیات این لشکر بلندی‌های جولان و مرز سوریه است. لشکر ۲۱۰ نیز شامل تیپ‌های پیاده، زرهی، توپ‌خانه، لجستیک و مهندسی می‌شود. تیپ‌ زرهی این لشکر هم تانک‌های مرکاوا و نفربرهای نامر را دارند و تیپ‌ توپ‌خانه‌ای آن نیز از هویتزرهای M-109 دوهِر و توپ‌خانه راکتی M-270 مناتِتز بهره می‌برند. نکته متمایز کننده این لشکر، دارا بودن تیپ ویژه کوهستان است. تیپ‌های این لشکر یک گروهان ویژه جنگ‌الکترونیک و یک گروهان لجستیک نیز تحت امر خود دارند. مقرهای فرماندهی این لشکر تحت حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله بوده‌اند و به‌ویژه مقر آن در پادگان نفح به کرات مورد اصابت قرار گرفته‌است.
تیپ‌های مهم لشکر ۲۱۰:


تیپ پیاده نهم "اودِد"
تیپ پیاده مرزی ۴۷۴ "گولان"
تیپ زرهی ۶۷۹ "ییفتاچ"
تیپ کوهستانی ۸۱۰ "کوه حرمون"
تیپ توپ‌خانه‌ای ۲۰۹ "کیدون"
 

️لشکر ۹۱ به لشکر "ها-گالیل" یا "گالیلی" نیز معروف است، محدوده عمل این لشکر از شهرک کفر روش هانیکرا در جوار دریای مدیترانه تا جبل الشیخ (کوه حِرمون) در شمالی‌ترین نقطه بلندی‌های جولان را دربر می‌گیرد. این لشکر شامل تیپ‌های پیاده، زرهی، توپ‌خانه، لجستیک و مهندسی می‌شود. تیپ زرهی این لشکر از تانک‌های مرکاوا و نفربرهای نامر بهره می‌برد و تیپ توپ‌خانه‌ای آن نیز هویتزرهای M-109 دوهِر و راکت‌اندازهای M270 را در اختیار دارد. لازم‌به‌ذکر است تیپ‌های این لشکر یک گروهان ویژه جنگال نیز تحت خدمت دارند. مقر فرماندهی لشکر ۹۱ در "اییلیت" واقع است که بارها و بارها مورد حمله راکت‌ها و پهپادهای انتحاری حزب‌الله قرار گرفته‌است و شاید بتوان گفت از این لحاظ رتبه اول را دارد. تیپ‌های مهم لشکر ۹۱:


تیپ پیاده سوم "اسکندرونی"
تیپ زرهی هشتم "هازاکِن"
تیپ پیاده مرزی ۳۰۰ "بَرئام"
تیپ پیاده مرزی ۷۶۹ "هیرام"
تیپ توپ‌خانه‌ای ۷۳۳۸ "ادیریم"
 

️لشکر ۱۴۶، با عنوان"ها-ماپاتز" نیز خطاب می‌شود. این لشکر جزو لشکرهای رزرو نیروی زمینی رژیم‌صهیونیستی است. نکته جالب لشکر ۱۴۶ این است که در لیست فرماندهان سابق آن، نام آریل شارون، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی نیز به‌چشم می‌خورد. لشکر ۱۴۶ نیز مانند دو لشکر قبلی ذکر شده، شامل تیپ‌های پیاده، زرهی، توپ‌خانه و لجستیک می‌شود؛ اما تفاوت آن در این است که لشکر ۱۴۶، به‌جای یک تیپ، دو تیپ زرهی و همچنین یک تیپ چترباز نیز دارد. این لشکر فاقد تیپ مهندسی است اما تیپ‌های زرهی آن شامل گردان‌های مهندسی هستند. مقرهای این تیپ در عرب‌العرامشه و جعتون بارها مورد هدف راکت‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله قرار گرفته‌اند.
تیپ‌های مهم لشکر ۱۴۶:

تیپ پیاده دوم "کارملی"
تیپ زرهی چهارم "کیریاتی"
تیپ زرهی ۲۰۵ "اگروف هابارزل"
تیپ چترباز ۲۲۶ "نِشِر"
تیپ پیاده ۲۲۸ "آلون"
تیپ توپ‌خانه‌ای ۲۱۳ "ها-تکوما"

  • نماد لشکر ۳۶
    نماد لشکر ۳۶
  • نماد لشکر ۲۱۰
    نماد لشکر ۲۱۰
  • نماد لشکر ۹۱
    نماد لشکر ۹۱
  • نماد لشکر ۱۴۶
    نماد لشکر ۱۴۶
    تاریخ انتشار